logo mwa

Zajęcia teatralne w ramach projektu Młodzi w akcji+

   Nasza szkoła kilka miesięcy temu zgłosiła się do udziału w projekcie „Młodzi w akcji+”, którego celem jest zachęcenie uczniów do podejmowania działań na rzecz swojego najbliższego otoczenia przez realizację projektów społecznych. Uczniami, którzy zgłosili się do tego projektu i jego organizacji są Zuzanna, Julia i Filip z klasy 2e pod okiem Pani Doroty Stawskiej w roli opiekuna.

   Po długich przygotowaniach, całej serii spotkań i długich rozmów, przeprowadzone zostały warsztaty, które miały na celu rozwinąć umiejętności miękkie wśród uczniów, a także poznanie jak wygląda praca aktorska „od kuchni”. Na osobę prowadzącą poproszona została, pracująca na co dzień w poznańskim Teatrze Animacji przy ulicy św. Marcin 80/82, aktorka z wieloletnim doświadczeniem – Pani Sylwia Koronczewska-Cyris.

   Pani Koronczewska-Cyris, jak można było zauważyć na pierwszy rzut oka, jest osobą bardzo pozytywną i energiczną. Można by wręcz powiedzieć, że po wejściu do auli wszystkie spojrzenia podążały za nią, a każde wypowiadane słowo było od razu pochłaniane przez uczestników. To właśnie ta energia, którą Pani Cyris emanowała, pozwoliła każdemu poczuć zajęcia pełną piersią i choć na chwilę przenieść się do niesamowitego, a zarazem doprawdy ciężkiego życia aktora.

   Zgodnie z planem warsztaty odbyły się 5 czerwca, a były one przeprowadzone w dwóch grupach: gr. 1 – klasa 2e, gr. 2 – klasa 2j. Zajęcia odbywały się w formie bardzo podobnej, doszło jedynie do minimalnych różnic w wykonywanych ćwiczeniach. Na początku obu ze spotkań Pani Cyris przeprowadziła z uczniami krótką rozmowę na temat swojej pracy aktorskiej, pytała także o to, co my chcemy robić w przyszłości. Pierwsze ćwiczenie pozwalało na wejście w stan skupienia; podczas niego można było zaobserwować, jak różni się osoba wykonująca daną czynność będąc we wcześniej wspomnianym stanie, od osoby wykonującej wskazaną czynność mechanicznie. Następnie zobaczyliśmy jak jedna osoba może zmienić cały nastrój grupy, nawet jeśli grupa jest pełna pozytywnych emocji.

   Łącznie oba zajęcia trwały 90 minut i jak się spodziewaliśmy było to za krótko, aby zaspokoić głód wiedzy dotyczący aktorstwa panujący wśród uczniów klas drugich profilu teatralno-filmowego.

   Po zajęciach uczniowie spytani o to, co wynieśli z zajęć mówili: „pewność siebie”, „wiedzę dotyczącą aktorstwa i występowania na scenie”, „poznaliśmy nowe sposoby radzenia sobie ze stresem”. Prawie połowa osób zapytanych mówiła, że chciałaby, aby zajęcia odbywały się regularnie co tydzień, a aż 2/3 uważa, że zajęcia tego typu są potrzebne.

 Filip Brzoza